Jak schudnąć?

 

Poniższy tekst poświęcony będzie problemowi odchudzania. Postaramy się dać Ci kilka rad, które pomogą Ci uzyskać sylwetkę, z której będziesz zadowolony/zadowolona. I nie tylko uzyskać, a przede wszystkim uzyskać i utrzymać. Bo jaki jest sens katować się po to, żeby zaliczyć efekt jojo i skończyć z gorszym wynikiem, niż początkowy?

Poniżej przedstawiamy proste, ale skuteczne zasady, które pomogą Ci osiągnąć cel. Dzięki nim nie tylko schudniesz, ale i poprawisz swój stan zdrowia. Zapraszamy do zapoznania z nimi.

UWAGA: Jeśli podejrzewasz, że przyczyną Twojej nadwagi nie jest tryb życia/sposób odżywiania - koniecznie porozmawiaj o tym z lekarzem!

 

I Ogólne rady dotyczące odchudzania.

1. Odchudzanie wymaga cierpliwości.

Odpowiedz sobie szczerze na pytanie: od kiedy mam problem ze swoim ciałem, czy doprowadził do tego niewłaściwy sposób życia (dieta, mała aktywnoś fizyczna)? Jeśli Twoim celem nie jest zrzucenie 1 czy 2kg, tylko znacznie więcej - potrzebujesz czasu, żeby dojść do formy (w zdrowy sposób, ale tylko takie mają sens). To dlatego już na wstępie odradzamy Ci głodówki i inne metody, których nie jesteś w stanie stosować przez dłuższy czas i które wywołają jedynie frustrację.

2. Odchudzaj się z głową. Nie daj się nabrać.

Cudowne środki, dzięki którym błyskawicznie schudniesz choćbyś non-stop się obżerał. Zapomnij o tym i absolutnie nie stosuj ich bez konsultacji z fachowcem. Koncerny polują na tych, którzy desperacko chcą w krótkim czasie się odchudzić! Nie daj się im i pamiętaj - zdrowe odchudzanie będzie wymagało od Ciebie zmiany pewnych nawyków, inaczej się nie da. Ale dzięki temu nie tylko schudniesz, ale i poczujesz się lepiej psychicznie, uwierzysz w siebie, a przede wszystkim poprawisz swój stan zdrowia.

Jesteś zmotywowany? Przejdźmy do właściwych porad:

 

II Porady dotyczące odżywiania.

3. Jedz kilka (5) mniejszych posiłków zamiast jednego dużego.

Rozłóż posiłki w ciągu dnia tak, by jeść, gdy odczuwasz głód. Absolutnie bez sensu jest głodzić się cały dzień po to, by w czasie jednego posiłku nażreć (nażreć, nie najeść!) się tak, że boli Cię brzuch.

4. Spożywaj duże śniadania, średnie obiady i małe kolacje.

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia i powinno być obfite (nawet 25% tego, co zjesz przez cały dzień). Powinieneś je zjeść wkrótce po przebudzeniu. To obudzi Twój metabolizm i doda Ci energii na cały dzień.

5. Staraj się nie jeść w nocy (najlepiej zjedz ostatni posiłek ok. 18).

6. Ogranicz spożycie tuczących produktów

Zapoznaj się z tematyką indeksu glikemicznego, znajdź odpowiednie tabele i na tej podstawie przygotowuj swoje posiłki (straj się wybierać te o niskim indeksie glikemicznym). W szczególności staraj się ograniczyć spożycie białego pieczywa i ziemniaków.

7. Ogranicz spożycie słodyczy

Nie bez powodu piszemy o tym oddzielnie. Wiele osób nałogowo spożywa cukier. Trudno będzie Ci wyeliminować ten problem z dnia na dzień. Rób to stopniowo.

    • Przestań słodzić herbatę/kawę (po kilku dniach odkryjesz, że nieposłodzona ma wspaniały smak, którego wcześniej nie czułeś!).
    • Masz tendencję do zaspokajania głodu słodyczami? Gdy jesteś głodny zjedz pełnowartościowy, zdrowy posiłek, odczekaj chwilę po jego spożyciu. Ochota na batona osłabła, prawda?
    • Zrezygnuj z napojów słodzonych (cola i pokrewne napoje) - to one są jednymi z najbardziej tuczących produktów. Zamiast nich napij się wody lub soku (soku, a nie dosłodzonego napoju udającego sok!). Zobacz, ile cukru znajduje się w "niewinnej" Coca-coli:

    • Podjadasz między posiłkami? Bierzesz jednego cukierka za drugim bez opamiętania? Przyjmij następującą zasadę: trzymaj łakocie w innym pomieszczeniu (np. w kuchni) - gdy masz ochotę np. na cukierka idź po niego i weź jednego. Wróć i zjedz spokojnie. Jeśli będziesz chodzić po każdego z osobna, nie będziesz jeść bez opamiętania, tylko zjesz tyle, na ile masz naprawdę ochotę. (Oczywiście im mniej tym lepiej!)
    • Zastąp słodycze owocami, są dużo zdrowsze!
    • Spróbuj wymyśleć swój "sposób" na ograniczenie ilości spożywanych słodyczy. Może okaże się, że np. łyżeczka miodu kilkanaście minut po posiłku zaspokaja Twój głód na słodycze? Z czasem możesz zmniejszyć tą ilość.

7. Jedz powoli

Dzięki temu zjesz tyle, ile Twój organizm potrzebuje i nie więcej.

8. Nie nakładaj sobie na talerz więcej niż potrzebujesz

Nie jedz "wzrokiem" - nakładaj na talerz nieco mniej, niż przypuszczasz, że chcesz zjeść. Zawsze możesz zrobić małą dokładkę!

9. Pij dużo wody

Woda oczyszcza organizm z toksyn i wspomaga odchudzanie.

10. Jedz produkty bogate w błonnik (otręby, płatki, musli)

 

III Rady dotyczące aktywności fizycznej i trybu życia.

9. Staraj się wysypiać.

Staraj się spać przynajmniej 7.5h na dobę. Zadbaj o jakość snu - ustal sobie stałe godziny snu, śpij w ciemności, w ciszy, na wygodnym materacu i w chłodnym, przewietrzonym pokoju.

10. Zwiększ codzienną aktywność fizyczną.

Jeździsz do pracy samochodem/autobusem? Zamień to na rower/rolki czy nawet spacer.

11. Zacznij ćwiczyć.

Nie bez powodu powiększyliśmy ten punkt. Ćwiczenia fizyczne to świetny sposób na odchudzanie:

    • nie tylko zrzucasz zbędne kilogramy, ale także poprawiasz kondycję fizyczną
    • zmniejszasz ryzyko chorób wynikających z siedzącego trybu życia
    • dzięki ćwiczeniom fizycznym poprawisz jędrność swojego ciała
    • dzięki dużej aktywności fizycznej nie będziesz się musiał głodzić, co pozwoli na osiągnięcie stabilnych efektów odchudzania
    • popawisz swoją sylwetkę

Każdy sport będzie dobry, jeśli jednak masz dużą nadwagę, podchodź do niektórych dyscyplin na spokojnie - np. zbyt szybko zwiększając obciążenia biegowe zrobisz krzywdę swoim stawom!

Najlepsze do odchudzania są ćwiczenia aerobowe - bieganie, basen, jazda na rowerze. Aktywność powinna być długa (przynajmniej 30-40 min). Poczytaj o odchudzaniu dzięki tym dyscyplinom, na dedykowanych forach znajdziesz informacje jak ćwiczyć, żeby nie zrobić sobie krzywdy, jak dobrać odpowiedni sprzęt (np. buty do biegania).

Badania pokazują, że gry zespołowe świetnie wspomagają odchudzanie.

Jako wspomaganie ćwiczeń takich, jak bieganie, rower czy basen możesz zacząć chodzić na siłownię bądź wykonywać ćwiczenia poszczególnych partii mięśniowych w domu, takich jak np. Aerobiczna Szóstka Weidera. Poczytaj też o innych programach, np. 100 pompek, zapoznaj się z Treningiem Domatora.

12. Motywuj się.

Najlepiej znajdź sobie partnera do ćwiczeń. Powtarzaj sobie często swoje cele i zaznaczaj każdy swój sukces.

 

POWODZENIA! Schudnij, zadbaj o zdrowie i ciesz się życiem! :)

odchudzanie

|

kalorie

|

dieta

|

ćwiczenia

|

kilogramy

|

ciało

|

waga




Pytania prowadzące do tego poradnika: Jak bezpiecznie schudnąć? | Jak efektywnie schudnąć? | Jak łatwo schudnąć? | Jak mam schudnąć? | Jak mogę schudnąć? | Jak najlepiej schudnąć? | Jak schudnąć 10 kg? | Jak schudnąć 20kg? | Jak schudnąć 3kg? | Jak schudnąć 5 kg? | Jak się odchudzać? | Jak się odchudzić? | Jak skutecznie schudnąć? | Jak stracić wagę? | Jak zacząć odchudzanie? | Jak zdrowo schudnąć? | Jak zgubić wagę?